Max Oosterwijk

Geslaagd voor ITIL 4 Foundation exam

ROTTERDAM – Afgelopen dinsdagmiddag heb ik mijn examen mogen maken voor ITIL 4 Foundation. ITIL, wat staat voor Information Technology Infrastructure Library, het bevat best practices en aanbevelingen om IT-beheer te organiseren. De stof omvat allerlei onderwerpen en veel terminologie, waaronder de betekenis van een incident (nee, niet zoals bij de politie), tot aan de Service Chain Value. Ook is het een combinatie van uitleg over hoe organisaties, personen en afdelingen met elkaar kunnen samenwerken en problems afgehandeld moeten worden.

Bij mijn opdracht maakten wij gebruik van lesstof aangeboden door Pink Elephant. Het examen voor ITIL 4 Foundation is officieel, net als het certificaat dat daarmee behaald wordt. Voor mij waren met name de hoofdstukken over de service desk, terminologie en processen rondom service het meest relevant. Toch is het waardevol om ook kennis te hebben van de stof over bedrijfsvoering, om een beeld te hebben bij hoe organisaties werken. Daarnaast is het ook voor niet-IT personen binnen een IT-organisatie handig om kennis van ITIL te hebben, om op niveau te kunnen communiceren binnen een organisatie.

Tot slot is het goed om te weten dat er naast Foundations, ook meer verdiepende cursussen en certificering mogelijk is binnen het ITIL framework.

Meer weten over de opvolger van ITIL 3 (2011)? TOPdesk, leverancier van IT Service Management (ITSM) software, één van de bekendere en veelvoorkomende pakketten op de servicedesk, hoewel je het ook voor andere zaken kan inrichten.

Deel deze blogpost met de wereld!